Avagoyermug! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Melenhorst - WaarBenJij.nu Avagoyermug! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Melenhorst - WaarBenJij.nu

Avagoyermug!

Door: Laura Melenhorst

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 Augustus 2015 | Australië, Sydney

Hoi lieve Woodies!

Hoe gaat alles daar aan de andere kant van de oceaan? Heerlijk weer hoor/lees ik.. Mazzelaars! :-)


Wat dacht je toen je de titel van deze blog zag? Valt niks van te maken, toch? Lees snel verder....
Ik zal jullie weer meenemen in mijn belevenissen van de afgelopen dagen en tussendoor even wat ‘Aussie Slang’ meegeven…

Hier begint het ook steeds beter te worden. Ik kan al zonder jas naar buiten….. 
Gisteren heerlijk naar Bondi Beach geweest samen met mijn huisgenootje, who is on the wallaby track (op zoek naar werk). Vanaf mijn appartement duurt het 55 minuten om er te komen (eerst met de trein, dan met een overvolle bus), maar dat was het 300% waard!
Gisteren was er langs Bondi Beach de City2Surf marathon (14 kilometer). Uiteraard heb ik heel goed…… gekeken naar de deelnemers, haha! En ze aangemoedigd. Ja ja! Aanmoedigen doe je hier door ‘Avagoyermug’ (Have a go you mug!) te schreeuwen... ;-)
Daarna heerlijk neergeploft op het strand, me verbaasd over de enorme golven, de strakblauwe lucht, het kraakheldere water en natuurlijk de Lifeguards!
Deze scheurden aan alle kanten langs je heen om mensen uit het water te vissen en om via een megafoon mensen toe te spreken in de trant van: ‘Hey buddy, why don’t you just go and swim between the flags… Like everybody does!!!’
Ik snap het wel… Je wordt er waarschijnlijk als Lifeguard erg moe van dat mensen zich telkens niet aan de regels houden. Dan maar voor paal gezet worden via de megafoon.. Grinnik.

Wat heel grappig is, is dat het geld er hier punt 1 heel anders uitziet, en punt 2: het werkt qua muntgeld precies andersom als bij ons. Het kleinste muntje is het meest waard (2 dollar) en het meest lompe en zwaarste muntstuk dat je ooit hebt gezien, is 0,50 dollar. Daar moet ik nog steeds echt heel erg aan wennen. Ik geef standard 20 cent teveel aan de kassa en krijg die dan net zo vrolijk weer terug. Na een genant lachje pak ik dan mijn tassen en ga.
Wanttttttttttt… Hier in Australie pakken ze dus gewoon je boodschappen voor je in! Kan je je dat voorstellen?! Niet meer als een achterlijke 16 dingen tegelijk hoeven doen aan de kassa (je bonuskaart zien te vinden die altijd onderin je tas zit… in een hoekje… tussen allemaal prut. Of antwoorden op de 100 vragen van de cassiere: Spaart u ook handdoek-zegels? Spaart u ook LekkereendagjenaardedierentuinofnaardeEfteling-zegels? Spaart u ook voor de glazen? Spaart u voor het kleurboek?... En dan denk je alles gehad te hebben… ‘Spaart u ook koopzegels?’… Om dan dus nog maar niet te spreken over de gorilla die ik word als ik als een bezetene mijn wekelijkse boodschappen moet inpakken vanaf een inimini rolband, terwijl heel zuchtend en puffend Nederland achter me staat met krijsende kinderen).
Niks van dat alles. Je legt je boodschappen op de band, legt je beurtbalkje erachter (ik heb namelijk geleerd dat dat zo heet), alles wordt keurig voor je gewogen en daarna in grijze plastic zakjes gestopt die allemaal een perfect gewicht lijken te hebben, zodat je niet met een oververhit, rood hoofd je boodschappen van je af gooit als je thuis komt en op de bank ploft van ellende. Heerlijk!

Ook heb ik weer wat nieuwe woorden geleerd. Er wordt veel gesproken over irritante ‘Dinkies’: Double Income, No Kids.. Haha!
Stel je voor; 2 volwassen mensen kruipen voor, negeren de procedures of regels.. Dan ben je per definitie een ‘Bloody Dinkie!’

Er werd ook aan me gevraagd (door de kinderen van mijn huisbaas) of ik al een cossie had voor de zomer… Ik moest toch even nadenken wat er werd bedoelt.. Zeker toen ik niet reageerde en er volop werd uitgelegd hoe andermans ‘cossies’ eruit zagen (kraaltjes, strikjes, kleuren)… Uiteindelijk begreep ik dat het om een bikini ging en zo raakten we aan de praat… 
De vraag die ik namelijk stelde zorgde ook voor veel verwarring: Ik vroeg of ze al slippers hadden.
‘Yeah of course, everyone’s got slippers, it’s Winter Laura.’

….. Ik raakte compleet de kluts kwijt, haha! Slippers blijken een soort pantoffels te zijn (Uggs) en thongs zijn slippers zoals wij ze kennen.
Toen we verder liepen en ik uit frustratie op een rotonde riep: GEBRUIK JE RICHTINGAANWIJZERS EENS!!!.... hoorde ik een enorme bulderlach van de 12 jarige dochter van Paul.
Richtingaanwijzers? Onmogelijk om uit te spreken. Dus ik hou het maar op ‘blinkers’ ;-)

Aanstaande donderdag komt er een Nederlands meisje bij ons wonen, gezellig! Eindelijk wat Hollandse glorie!

Tot die tijd weer een weekje hard yakka (hard werken!); *bral-modus aan* ik doe deze week onderzoek naar Leiderschapstrainingen en hoe we die kunnen implementeren in de organisatie. *bral-modus uit* Oef, klinkt dat niet mega professioneel? ‘S avonds lekker op de bank in mijn Sloppy Joe (trui).

Geniet van het weer en jullie vakanties lieve, lieve mensen. Ik mis jullie allemaal enorm. Heimwee blijft toch iets bizars… Zo’n sterke behoefte hebben om mensen te zien is bizar.

Ik wou echt dat ik sommige dingen kon delen met jullie… Het is hier zo bloody oath (mooi), de mensen zijn zo behulpzaam en lief… Ga dit zien als je er het geld, de tijd en de ruimte voor hebt! Wauw!

Dikke knuffel vanuit hier,
Miss you all,

Lozz

  • 10 Augustus 2015 - 08:38

    Marijke:

    Genieten zeg! (Van je verhalen)
    Geniet er nog van!
    Knuffel uit Breda

  • 10 Augustus 2015 - 10:00

    Frank:

    Hey ozzygirl,
    Super om je belevenissen mee te kunnen ervaren.
    En aan alles merk ik dat je zoooooo geniet, gewelidig, en ja.......
    Dat je ons mist begrijp ik, maar wij gaan nergens naar toe,
    We will be there when you come back,

  • 10 Augustus 2015 - 11:35

    Rogier:

    Hè singing potatoe, leuk verhaal weer. En een aantal slang woorden zijn een beetje herkenbaar.
    Grappig die verschillende benamingen voor dingen.
    BY the way, een grijs zakje waar daar de boodschappen in worden gedaan, noemen we hier gewoon een vuilniszak

  • 10 Augustus 2015 - 17:04

    Mammy:

    Hi Kiddoooo, wat heb je toch een heerlijk talent, om al die gekke eigenaardigheden van die Aussies zó grappig en leuk in het daglicht te zetten,het zijn een stel aparte, maarrrr ...oh, zo de moeite waard, haha!

    Cossie voor een bikini was zelfs voor mij ook nieuw,maar het verhaal van de slippers vond ik hilarisch, want dat is ECHT voor de winter. Ik kan me nog herinneren dat de thongs van Sjors en mij in het asfalt waren gezakt, omdat het toen zoooo gruwelijk heet was,pfff...

    Keep your head up and remember that you too are BLOODY OATH...:) XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Hey allemaal! Op 14 juli 2015 is het zover. Dan vlieg ik vanuit Amsterdam naar Sydney om vijf maanden stage te gaan lopen en anderhalve maand te reizen. Blijf via deze weg op de hoogte van mijn avonturen, Thanks for following! Hoo roo, Laura

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 4855

Voorgaande reizen:

14 Juli 2015 - 27 Januari 2016

Laura goes Down Under

Landen bezocht: